دالبی ویژن (Dolby Vision) چیست؟

دالبی ویژن چیست

دالبی ویژن چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

بهتر است پیش از آنکه به به دالبی ویژن بپردازیم با فناوری HDR آشنا شویم.HDR یا دامنه داینامیک بالا تصاویری هستند که در مقایسه با تصاویر معمولی کنتراست بیشتری از خود نشان می دهند که د ر حقیقت تفاوت میان نقاط خیلی روشن و خیلی تاریک تصویر بوده که بالا بودن HDR به معنای بیشتر بودن رنگ های موجود در تصویر هستند.

دالبی ویژن در واقع فرمت جدیدی از HDR هست که تا حد زیادی به بهبود کیفیت نمایشگر و تصویر نمایان شده روی آن کمک می کند با تنظیم صحنه به صحنه تصویر مطمئن می شود که صحنه را تا حد امکان شفاف و دقیق نشان می دهد.

همه چیز درباره ی دالبی ویژن (Dolby Vision)

دالبی ویژن یک فرمت پویای HDR بوده که توسط دالبی لبز توسعه یافته است. این فرمت با تنظیم فریم به فریم تصویر جزئیات بیشتری را همراه دقت و رنگ بالاتر به کاربر ارائه می دهد.

دالبی ویژن یک لایه <<ابر داداه پویا>> را به یک سیگنال ویدیوی معمولی HDR اضافه می کند.این متادیتا یا ابر داده پویا تمامی اطلاعاتی که هر سکانس و صحنه در نمایش آنطور که سازنده آن در نظر د اشته باشد را حمل می کند به این معنی که رنگهای محتوی نماش داده شده و جزئیات آن مانند سایه ها و عمق تصویر مشکی در حالت دالبی ویژن غنی تر و بسیار دقیق تر از محتوای غیر دالبی ویژن خواهد بود.

 

تفاوت دالبی ویژن با HDR

دالبی ویژن به تولید کننده های محتوا این اجازه را می دهد تا تنظیمات تصویر را در سططوح بسیار جزئی بهبود دهند بطور مثال HDR از حداکثر روشنایی 1000 نیت (Nit) می کند اما این آمار در دالبی ویژن تا 10000 نیت میرسد.

تفاوت دیگر دالبی ویژن با HDR در مورد دقت رنگ هست که فناوری HDR به سازندگان محتوا اجازه می دهد رنگ با استفاده از 10 بیت مشخص کننددر حالیکه  دالبی ویژن تا 12 بیت را پشتیبانی می کند.شاید در نگاه اول تفاوت 2 بیتی زیاد بنظر نیاید اما در عمل تفاوت بیشتر حواهد بود بطوریکه در دالبی ویژن امکان انتخاب 48 ملیارد رنگ برای تولید کننده محتوا وجود دارد.

یک نکته قابل توجه دیگر اینه که تمام محتوای بخش دالی ویژن به شکل پیش فرض HDR هم شامل میشه اما عکس این قضیه صدق نمی کند.

تلویزیون های با قابلیت پشتیبانی از دالبی ویژن

دالبی ویژن فرمتی شناخته شده است و نسبت به HDR شهرت و گستردگی بیشتری دارداما لزوما همه تلویزیون های جدید از دالبی ویژن پشتیبانی نمی کند.از برند های بنامه که از این فناوری پشتیبانی می کنند می توان ال جی و سونی را نام برد.که البته پشتیبانی از در این برند ها در مدل ها ی گوناگون متفاوت است و مشتریان پیش ازانتخاب و خرید باید پشتیبانی از این فناوری را به دقت برسی کنند .

پرسش و پاسخ مقاله دالبی ویژن (Dolby Vision) چیست؟

دالبی ویژن نسخه ای از HDR است که تصویری دقیق تر از HDR ارائه می هد و همه چیز را یک قدم به جلوتر می برد.

بله، سروس های استریم همچون نتفلیکس و آمازون پرایم مجموعه ای از فیلم و سریال ها را به کاربر ارائه می دهد.

بله، باید کابلی با پشیبانی از این فرمت خریداری کنید.

خیر، موسسات و تولید کنندگان محتوا برای استفاده از این استانداد باید هزینه پرداخت کنند.

بله، به دلیل کیفیت تصویر بالاتر روی قیمت تاثیر دارد.
محمد عبیدی
ارسال دیدگاه

پیامی برای این مقاله ثبت نشده است .