تکنولوژی نانوسل در تلویزیون های ال جی چیست

توضیح تکنولوژی نانوسل در تلویزیون های الجی

تکنولوژی‌های صفحه نمایش تلویزیون

اگه این روزا به دنبال خرید یه تلویزیون خوب گشته باشین حتما از تعداد زیادی از فروشنده ها اسم نانوسل رو شنیدین ولی نانوسل چیه؟ چرا اسم نانوسل که میاد همه ورق ها به نفع اون تلویزیون برمی گردن؟ در این پست فروشگاه تی وی سنج این تکنولوژی رو توضیح و مورد بررسی قرار میده.
نانوسل (Nano Cell) در واقع یکی از تکنولوژی های صفحه نمایش تلویزیونه که خاص شرکت الجی هست که در تلویزیون های متوسط و متوسط به بالا بکار برده. یعنی عملا تلویزیون سطح پایینی نداریم که نانوسل باشه و همین که نانوسل انتخاب کردین یعنی انتخابتون عالیه. بعد از تلویزیون اولد که حرف اولو در تلویزیون میزینه، نانوسل بهترین تلویزیون الجیه.
نقطه شروع تولید صفحه نمایش های نانوسل توسط الجی به اونجا برمیگیرده که وقتی سامسونگ oled الجی رو دید برای رقابت اومد QLED رو معرفی کرد که تا امروز هم نتونسته جای OLED الجی رو بگیره. الجی هم در پاسخ به رقابت سامسونگ اومد تلویزیون NANOCELL رو تولید کرد و برای دومین بار ازش جلو زد.. یعنی اگه امتیازبندی کنیم اولد میشه اول، نانوسل میشه دوم و کیولد میشه سوم.
اخیرا طیف جدیدی از تلویزیونای الجی تحت عنوان کیوند (QNED) هم در سراسر جهان عرضه شدن که ترکیبی جدید و فوق العاده هیجان انگیز از نانوسل و ال‌سی‌دی با نور پس زمینه شبیه تکنولوژی اولد هست که خیلی حرفا برای گفتن داره. تمرکز ما اینجا روی نانوسله و به بررسی اون میپردازیم. کیوند رو میزاریم برای پست های آینده.

نانوسل چیست؟

نانوسل فناوری اختصاصی شرکت الجیه که یک لایه فیلتر به پنل LCD تلویزیون اضافه کرده که این فیلترینگ برای بهبود عمق رنگ تصویر طراحی شده و رنگ های واضح تری تولید میکنه. نانوسل جزء تکنولوژی های جدیده و تنوع زیادی در سایز و رنج قیمت داره که خریدش تقریبا از عهده همه برمیاد. شناسایی نانوسل هم خیلی راحته همین که مدل تلویزیون الجی با کلمه NANO شروع بشه یعنی نانوسل داره و برای تلویزیون های 2022 کلمه QNED به معنی نانوسل هست.

تکنولوژی نانوسل الجی چگونه کار میکند؟

الجی بنابه دلایل خودش جزئیات دقیق نحوه عملکرد نانوسل رو تاحالا منتشر نکرده ولی تا حد زیادی معلوم هست که دقیقا چکار میکنه، مث کسایی که دستورالعملای مخفی آشپزی خوشمزشونو به کسی نمیگن. فناوری LG NANOCELL از لایه فیلتری استفاده میکنه که در تلویزیون قرار داره و طول موج های خاصی از نور رو جذب میکنه و هدف از این فیلترینگ خالص سازی خروجی رنگ به منظور بهبود عمق رنگ  هست. با یه مثال که توضیح بدیم بهتر درک کنید یه قوطی رنگ قرمز رو در نظر بگیرید که یه قطره سفید ریخته توش ما اگه اون سفید رو برداریم قرمزمون خالص هست. نانوسل هم دقیقا بهمین ترتیب تلاش میکنه تا این ناخالصی ها رو حذف کنه.

نانوسل بهتره یا کیولد؟

تنوع تکنولوژی های صفحه نمایش انقدر زیاده که خرید یه تلویزیون خوب رو خیلی سخت کرده. کیولد سامسونگ از تکنولوژی های هم سطح نانوسله و به همین خاطر مقابل هم قرارشون میدیم ببینیم کدومشون بهتره نانوسل الجی یا کیولد سامسونگ؟
نانوسل از رنگ های مولکولی استفاده میکنه که ذرات اون یک نانومتر و یک میلیاردم متر رو اندازه گیری میکنن اما این فناوری کوانتوم دات که در تلویزیون کیولد سامسونگ وجود داره یه مقدار متفاوته. کیولد از یه لایه کوانتوم دات برای بهبود عملکرد رنگ استفاده میکنه و بنظر میرسه نانوسل در مقایسه کمی معمولی تر باشه. هردوی این تکنولوژی ها پوشش رنگ بسیار خوبی دارن و اگه ما دو تلویزیون هم سطح رو مقایسه کنیم مثلا NANO90 در مقابل Q90 ، عملکرد نانو 90 کمی پایین تر از کیو 90 هست ولی خب از اونور ارزون ترم هست. بنظر اختلاف قیمتی که دارن به نسبت یه مقدار عملکرد پایین تر ارزشش رو داره.

کیفیت تلویزیون نانوسل الجی

سوال اینجاست که آیا تلویزیون نانوسل خوبه؟ اصلا ارزش خرید داره؟
همه تلویزیون های نانوسل از پنل های IPS استفاده میکنن که از برخی جهت ها عالیه، مثلا این که زاویه دید بسیار گسترده ای ارائه میدن و برای دیدن یه تصویر واضح و دقیق لزومی نداره که حتما در مرکز تلویزیون بشینید و اگه از زاویه ها هم بهش نگاه کنین تصویر عالیه. اما از اونور نمایشگرهای IPS کنتراست بسیار پایین تری به نسبت پنل های VA دارن که در تلویزیون کیولد استفاده میشه. پس برای زاویه دید نانوسل بهتره و برای کنتراست کیولد بهتره.
الجی مشکل کنتراست تلویزیون های نانوسل رو در تلویزیون های 2021 به بهترین شیوه اصلاح کرده که میشه تلویزیون های کیوند. تلویزیون QNED یک لایه نانوسل رو با یه تقویت کننده رنگ و نور پس زمینه ترکیب کرده که خیلی عالی تر از خود نانوسل و همچنین کیولد هست.
برای مثال در تلویزیون 86 اینچ QNED الجی میگه که حدود 30000 نور پس زمینه LED داره که به تقریبا 2500 ناحیه تقسیم میشن و عملا یعنی 80 برابر بیشتر از تلویزیون NANO90 !!

آیا تلویزیون نانوسل ارزش خرید داره؟

ما انتقادهایی به نانوسل وارد کردیم که مثلا در کنتراست و استفاده در محیط تاریک ضعیفه. اینکه این تلویزیون ارزش خرید داره یا نه به نوع استفاده شما از تلویزیون برمیگرده که برای چه محیطی میخواینش. کنتراست پایین بر عملکردش در محتوای HDR و کیفیت فیلم های کیفیت بالا در اتاق های کم نور تاثیر میذاره که در تلویزیون های جدیدش الجی این رو مدنظر داشته یعنی کیوندهای نانوسل نسبت به مدل های قبلی نانوسل، خروجی بهتری ارائه میدن.
جذابیت اصلی تلویزیونای نانوسل اینه که ویژگی های سطح بالا رو با قیمتای بسیار مقرون به صرفه ارائه میده و اگه برای خرید تلویزیون بودجه کمی هم درنظر گرفته باشین میتونین یه چیز متوسط به بالا بخرین.

لیست تلویزیون‌های نانوسل در فروشگاه تی‌وی‌ سنج

تلویزیون های نانوسل تنوع بالایی دارن که هم سری 2021 و هم 2022 و 2023 در فروشگاه تی وی سنج برای مقایسه و خرید موجوده که در زیر لینک مشاهده و خرید همه رو براتون لیست کردیم. برای مقایسه بین تلویزیونا و این که چه تفاوتی با هم دارن صفحه مقایسه فروشگاه تی وی سنج رو باز کنید مدل تلویزینایی که مدنظرتون هست وارد کنید تا در یه جدول تمام اطلاعات فنی و دقیق تلویزیون رو براتون نمایش بده.

تلویزیون 2021 نانوسل الجی مدل 55NANO75

تلویزیون 50 اینچ نانوسل ال جی مدل NANO80

تلویزیون55 اینچ نانوسل الجی مدل NANO80

تلویزیون 55 اینچ نانوسل الجی مدل NANO80VQA

تلویزیون 65 اینچ نانوسل الجی مدل NANO80 الجی

تلویزیون 2021 نانوسل الجی مدل 55NANO86

تلویزیون 2021 نانوسل الجی مدل 55NANO90

تلویزیون 2020 نانوسل الجی مدل 65NANO95

لیست تلویزیون های نانوسل 2023 ال جی:

تلویزیون نانوسل سری NANO77 مدل 65NANO776 ال جی

تلویزیون 55 اینچ NANO77 ال جی مدل 55NANO776

پرسش و پاسخ مقاله تکنولوژی نانوسل در تلویزیون های ال جی چیست

Nano Cell یکی از فناوری های صفحه نمایش تلویزیونه که مختص شرکت الجیه. نانوسل از ذرات نانو برای افزایش کیفیت تصویر استفاده میکنه. در عمل نور رو در رنگای اشتباه فیلتر میکنه تا رنگ غنی و زیبایی رو تولید کنه.

این مقایسه رو کلی نمیشه پاسخ داد و بهتره مدل به مدل مقایسه کنیم. در کل نانوسل الجی چون پنلش IPS هست زاویه دید بهتری داره. از اونور کیولد سامسونگ در کنتراست یه سر و گردن از نانوسل بالاتره.

هرچه سری بالاتر باشه تلویزیون فول اپشن تره. مثلا NANO90 از NANO80 بالاتره و در لوکال دایمینگ و همچنین HDR عملکرد خیلی بهتری داره و بلندگوهای داخلیش بهترن و زمان پاسخ سریع تری هم داره.

بله، تلویزیون های LG NANOCELL با پشتیبانی از دالبی ویژن و دالبی اتموس اولین تلویزیون در نوع خودشون هستن.

تلویزیون های نانوسل در مدل های تا 2021 و قبل تر فقط فورکی هستن. در 2022 هم مدل 4k دارن و هم 8k
شیما باسامی
ارسال دیدگاه

پیامی برای این مقاله ثبت نشده است .